torsdag 21 januari 2016

Tappade tänder, nya jobb och inskolning hos dagmamma!

Hej och brr i detta kalla vinterväder!
Det är riktigt kyligt ute men det är härligt på sitt sätt också. Man slipper regn och rusk, den här tiden på året ska det vara såhär. Det behöver ju inte vara uppåt -20 grader men -5-10 är okej..

Just nu sitter jag hemma och försöker få tiden att gå! Liam är i skolan och Charlie är hos sin dagmamma. Inskolningen började på riktigt den här veckan och det har gått över förväntan, "Ta i trä". Han har blivit extremt mammig den senaste tiden och jag trodde det skulle vara gråt och krossat mammahjärta. Men inte en gång har han varit ledsen vilket känns så otroligt skönt! Jag tror det varit bra för honom att vi har tagit det långsamt, han har fått anpassa sig i sin egen takt. Idag ska han äta mat hos sin dagmamma och imorgon ska vi prova sova efter maten. Sovningen blir spännande!

Innan min mammaledighet fick jag mitt första jobb som sjuksköterska på kirurgkliniken. Där hann jag vara i ca 4 månader innan jag blev sjukskriven och innan Charlie kom. Sjukskrivningen hade med graviditeten att göra. När tiden nu börjar närma sig för att jag ska börja jobba igen blev jag och Per mer och mer säkra på att två jobb med "obekväma" arbetstider inte alls passar in i vårat familjeliv. Per som jobbar på SOVA jobbar varannan helg och när han jobbar är tiderna 9.30-19,15. Han kommer alltså hem runt 19.30, tidigast, på kvällarna. Det har gjort att tiden med barnen finns endast på morgonen för honom och nu när Liam går i skolan och börjar 8 är den tiden inte tillräcklig. Men under tiden jag varit hemma har jag sett mig om efter nytt jobb då jag också jobbat varannan helg och kvällar. Enda lösningen, förutom att byta jobb, vore annars att vi jobbar varannan helg och adrig har någon tid tillsammans eller att vi jobbar samma helger men då måste vi ha barnvakt varannan helg. Detta är för oss absolut otänkbart, vi vill ha tid tillsammans som familj. Så, i november sökte jag jobb inom Västerås stad och nu i februari kommer jag börja på Pilfinksgården! Det känns superroligt då jag jobbat som vårdbiträde inom äldrevården tidigare. Nu ska jag istället få jobba som sjuksköterska och möta de äldre med en bredare kunskapsram och med mer erfarenhet. Ser fram emot detta! Sen att det är dagtid och väldigt sällan jobba helg är ett stort plus! En kväll veckan innan jul berättade Per en kväll att han sökt nytt jobb. Wow vad härligt men vågade inte hoppas på för mycket. En vecka senare hade han fått nytt jobb på XL-bygg. För det mesta dagtid och varannan helg, som det ser ut nu. I åtta år har Per varit på SOVA och jag tycker det är så kul att han ska prova något helt nytt, gå vidare och få nya erfarenheter! Så helt plötsligt har vi nya jobb båda två, vi kommer ha massor av tid tillsammans efter jobb, skola och dagmamma. Visst det blir tidigare mornar men den tiden känns ändå mest stressande när alla ska iväg och så, nu kommer vi hem och kan bara njuta av varandra tillsammans. Toppenbra!!

Sen har Liam tappat en tand!! Den dagen han gjorde det kändes det som om han helt plötsligt växte och blev så mycket större. Jag tycker det är superläskigt med lösa tänder men han kom fram till mig efter att ha suttit och vridit på tanden. Då satt den helt snett så det var bara att dra ut den. Gick bra och på natten kom tandfen :)

Nu har jag slagit ihjäl lite tid! Om ca 1,5 timme kan jag hämta Charlie och sen Liam! Mina små älsklingar!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar