onsdag 13 oktober 2010

Första besöket på barnakuten..

Som titeln avslöjar, vi har haft vårat första besök på barnakuten. I söndags när jag hade gått och lagt mig började Liam hosta. I en timme hostade han och det blev värre och värre och Per gick och väckte mig. Hostan var förskräcklig, det lät som om skrutten hostade i en plåtburk blandat med hundskall. Han hade det även jobbigt med andningen. Jag kände igen hostan på en gång, FALSK KRUPP. Anna, min syster, hade det ofta när vi var små och det är en hosta som man inte kan ta miste på. Liam grinade efter varje hostning, det gjorde säkerligen väldigt ont. Jag ringde 1177 på en gång och hon lyssnade på Liam genom telefonen. Hon sa på en gång att det lät som falsk krupp. Vi skulle gå ut och gå i en halvtimme och blev det inte bättre så skulle vi ringa igen. Så strax efter 01 på söndagsnatten klädde vi på oss en massa varma kläder och gick ut. Det var minusgrader och man kunde tro att det var december. Liam satt och tittade på oss i vagnen, undrade nog vad sjutton vi höll på med. Hostan blev inte bättre och jag ringde, vi blev skickade till barnakuten på en gång. Oroliga för vår lilla plutt klädde vi på oss igen och packade väskan och åkte iväg. När vi kom till akuten blev vi sååå bra omhändertagna. Sjuksköterskan var superbra och tyckte Liam var helt underbar. Hon kollade tempen, hur han syresatte sig och frågade en del frågor. Sedan fick vi sitta och vänta ett tag till. Liam hittade en kompis i väntrummet. Han var fyra år och hade förkylningsastma men underhöll Liam ändå. Fast båda var dåliga skrattade dom. Så söta! Sedan var det dags att träffa doktorn. Han kände och klämde på Liam, kollade bland annat öronen eftersom jag sa att han haft ont och att vi varit hos flm. Han såg att det vätskade ur båda öronen och att det värkt hål i ena örat. Inte konstigt att han haft ont i helgen och doktorn tyckte det var väldigt fel att Liam inte fått Kåvepenin (antibiotika) redan i fredags. Eftersom vi hade varit ute och gått och att Liam hade suttit upp i ca 2 timmar så hade hostan blivit mycket bättre. Han fick hostmedicin, antibiotika och näsdroppar. Doktorn sa att han trodde vi skulle få åka upp fler ggr på grund av kruppen, att det oftast återkommer vid förkylningar.
Efter några timmar fick vi åka hem igen. Liam somnade på en gång i bilen. När vi kom hem var klockan nästan 5 på morgonen och vi hoppade i säng. Tre timmar senare vaknade Liam och då var det bara att gå upp.
Behöver jag säga att vi var som zombies på måndagen? Vi var iväg ner på stan för att hämta ut antibiotika åt Liam sen var vi mest hemma och bara slappade. Den kvällen blev jag inte långvarig, somnade ganska fort i soffan. Liam fick sova i vagnen natten till tisdagen för att han började få krupphosta igen på kvällen och det blev mycket bättre när han fick sitta och sova. Han vaknade dock kl 3 den natten och hostade en massa så då fick det bli soffan för honom och mig.

Igår, tisdag, jobbade Per och Liam sov ikapp. Vi var ut en sväng med g-mormor och fick lite friskluft. Sen åkte vi hem till pappa på kvällen, behövde hjälpa honom med lite grejjor och så fick han mysa med Liam:) Klockan 19 hämtade vi pappan från jobbet och sedan åkte vi hem och bara va.

Idag är Per ledig och vi är hängiga hela familjen. Vet inte om det beror på bristen på sömn de senaste dygnen eller om det även har att göra med att vi är förkylda alla tre..:( Vi ska iallafall ta oss ut på en liten promenad sen. Det ska bli skönt.

Kan ju lägga till att det är första gången som Liam äter antibiotika vilket gör att hans mage är i uppror. Plus att han har en massa snor vilket också gör sitt på magen. Stackars lilla barn! Men vi får hoppas att det vänder snart, helst igår!

Tänkte att jag skulle förklara vad "Falsk krupp" är? Falsk krupp är en hemsk hosta som låter burkigt och skällande. Man hör på en gång att det inte är en vanlig hosta. Det är en bakterie som sätter sig runt stämbanden och gör att luftrören svullnar ihop, det leder till andningssvårigheter. Det bästa mot kruppen är kall luft och upprätt läge. Blir det inte bättre av det så kan barnet behöva inhalera.

Mycket text men hoppas det är läsbart. Orkar inte ens läsa igenom det, mitt huvud vill inte sitta vid datorn längre.

Kram på er!



I början på förkylningen.. Hängig plutt



Trött efter en natt på barnakuten..



Sover i vagnen



Trots öroninflammation och superförkyld så ser världens bästa Liam ut såhär när han vaknar! Vi älskar dig hjärtat<3

2 kommentarer:

  1. Fin han är & hoppas vi alla blir krya nu & kan ses snart, saknar ihjäl mig efter er snart! <3

    PUSS/C

    SvaraRadera
  2. Stackars plutten! Men så härligt att han ändå verkar glad :) Finns inget som kan stoppa honom inte! Hoppas han blir bättre snart! <3

    Läs min blogg som jag återuppväckt! ;)
    http://obers.blogspot.com/

    SvaraRadera