söndag 10 oktober 2010

Söndag kväll

God kväll på er!

I torsdags var jag med Liam till BVC. Vi fick sällskap av min mormor, trevligt:) BVC-sköterskan frågade hur det gick med allt och frågade vad Liam kunde. Hon blev imponerad kan jag lova! Hihi, vår duktiga kille. Känner mig en aningens stolt måste jag medge. Skrutten väger nu 11,4 kg och är 75,6!! cm lång. Växer och växer hela tiden.

Det som stör mig är hur folk kan kommentera och säga att vår fina kille är så stor och syfta på hans vikt. Han följer både sin vikt- och längdkurva precis och det är det väsentliga. Varför har vårt samhälle blivit så otroligt fixerat vid storlek och vikt? Ingen människa mår bra av att höra att man är för stor eller för liten.. Oftast det första.. Det sjukaste är hur man kan säga att en på alla sätt och vis perfekt bebis är så stor. "Titta på magen, såå mycket större än x när han/hon var lika gammal.." Liam är den mest välmående och glada bebisen som jag någonsin sett. Att sitta och prata om hur han ser ut i hans närvaro gör mig så jäkla förbannad. Oftast är det personer som man aldrig trodde skulle säga det som gör det och då blir jag helt paff och finner inte orden jag vill säga. Dom kommer oftast senare när jag har fått reflekterat över allt. Inte vet jag men jag anser att alla människor är lika värda och att sitta och prata nedlåtande om en person som är i samma rum är fruktansvärt oförskämt och handlar bara om idioti. Bara för att det är en bebis som kanske inte förstår vad som menas med det som sägs gör det inte till ett bra eller trevligt samtalsämne för det! Liam har en otrolig matlust, han äter det han blir bjuden och har aldrig ratat någon mat. Det är vi så otroligt tacksamma för och jag vet inte vad jag skulle göra om han bara skulle dricka välling eller äta smörgåsar eller yoghurt. Jag tror att det ligger avundsjuka bakom dessa människors (oftast andra föräldrar) uttalande och åsikter och jag tycker väldigt synd om deras barn som får växa upp med föräldrar som lägger så stor vikt vid hur barnen ser ut. Varför inte bara låta barn vara barn?

Det dom säger till alla föräldrar på BVC är att man aldrig ska jämföra bebisar mot varandra. Varken utveckling eller verkligen inte hur mycket barnet väger! Varför?? Det är ju så sjukt och jag blir bara mer och mer förbannad när jag tänker på det.

Jag var bara tvungen att få skriva av mig för jag vet själv hur fruktansvärt ont det gör i en när någon påpekar något om hur man ser ut. I huvudsak när det handlar om ens vikt. Jag vet det och kommer aldrig mer sitta och lyssna till när någon påpekar något om hur min fina och underbara Liam ser ut. Så vill ni inte ha er en avhyvling av mig så ge er för tusan inte på mitt barn, inte nu, aldrig någonsin! Han är den finaste lilla människan som någonsin kommer att gå på denna jord och jag är så stolt att han är mitt barn! Jag kommer alltid älska dig mitt hjärta!

Jag kan även säga att ja, Liam har fått smaka glass i sommar. Han får smaka på fikabröd och efterrätter om det bjuds. Han har varit på barnkalas hos sina fina vänner Lina och Noel och åt både bulle och tårta. Varför ska det vara rätt för föräldrarna att trycka i sig en massa gott och barnet får sitta och titta på. Kanske får en majskrok på sin höjd. Nej, att få smaka på även söta saker gör inte att våra barn kommer bli överviktiga och behöva vara med i "Biggest loser". Jag tror att det kan vara tvärtom. Förbjuder man barn att smaka på godis, glass och fikabröd kommer det bara att slå tillbaka på en själv när barnet blir större. Och inte sjutton ska Liam behöva sitta och äta på en äppelbit när han är på kalas medan alla barn runtomkring smakar på tårta med mera. Nej något måtta får det vara! Och att smaka menar jag inte att han får en hel bulle att trycka i sig. Han får SMAKA!

Nog om detta, blir bara frustrerad och skulle kunna skriva en bok om det här känner jag.

Per har varit ledig igår och idag. Han är även ledig imorgon. Skönt! I fredags var det fredagsfinal i IDOL. Snacka om stark startfält. Riktigt bra var det. Efter IDOL skulle jag kolla på ett par serier men fick ont i huvudet och det fick bli sängen istället. Rätt skönt det med:) Igår var vi till Erikslund och köpte tapeter till vår hall. Det kommer bli supersnyggt. Sen åkte vi och storhandlade och hade en mysig och skön kväll. Vi har även idag haft en ganska skön slappardag. Stavgång med mamma imorse (även igår) och sedan hjälpte Per mamma med en gardinstång. Blev riktigt fint!
Sen tog jag, Per och Liam en liten promenix. Liam somnade skönt i vagnen och sov ett bra tag.

Fick ett samtal av min pappa. Han sa att han hade pratat med avdelningen på lasarettet där farfar ligger. Dom sa att farfar var dålig, att han inte orkade med så mycket besök och det var bäst om bara farmor kom och besökte. När man får höra dom orden så ställer man in sig på att se en jättedålig farfar som ligger i sängen. Som kanske inte ens hör att vi är där. När vi kommer upp och in på avdelningen och går fram till rummet där farfar ligger så möts vi av: "Hej! Kommer ni?" och en pigg och glad farfar. Gud vad skönt det kändes. Frågan är hur det kan bli så fel i kommunikationen. Var han så dålig som dom sa i telefonen eller blev det bara helt fel? Det är inte första gången vi får dåliga nyheter på telefon av personal och sedan är det en ganska pigg farfar som vi möter. Vi var hos farfar i lite drygt tre timmar och vi pratade en massa och skrattade en hel del. Farfar är så otroligt stark och jag beundrar honom för det! Inte vem som helst skulle fixa det han går igenom och vi håller tummarna för att han ska krya på sig!
Efter att pappa kört hem mig igen åkte jag hem till bästa syster ett tag. Hon bjöd på mumsig wok och "hemmagjord" kladdkaka. Riktigt gott var det! Vi hann med både en del allvarligheter och en massa skratt. "Akta ljuset, du var jättenära med håret." Så säger Anna helt lugnt när jag är ungefär en cm ifrån att elda upp hela mitt hår! Haha herregud vad vi skrattade. Systrarna Johansson i sitt esse! Älskar dig bästa och det är alltid lika mysigt!

Nehej, tvätta bort sminket och krypa ner i sängen. Det låter väldigt lockande.
Det skulle vara väldigt kul med några kommentarer.

Ha det så bra mina vänner.

Kramar

PS. Carola, har tänkt att ringa dig flera ggr i helgen men det har hela tiden glömts bort mellan torkning av snor, alvedon och en sjuk Liam. Hoppas att allt löst sig och jag ringer dig imorgon! Saknar dig!

3 kommentarer:

  1. Världens bästa bild.. liam ligger i mitten och tycker "GET ME THE HELL OUT OF HERE!!!" // Per

    SvaraRadera
  2. Men va!? Vad är det för folk som går och säger så om Liam? Han är juh typ världens minsta, iaf i mina ögon. Helt perfekt och man ska väl bara vara GLAD att han har god aptit, det värsta tänkbara om ens barn inte vill äta! Nej usch, bra att du säger ifrån!

    <3
    Kul med uppdatering btw :)

    SvaraRadera
  3. Men shit.. jag vet hur det är gumman.. har fått såna kommentarer om båda mina barn.. Om Lina fick jag höra, all the time: Men va liten hon är.. va kort, va smal.. osv.. tvärt om med Noel.. : Stor kille det där.. höhö..
    Alltså.. jag tycker att våra barn är dom mest perfekta & jag är helt inne på din linje..

    O sen det där med fika & smaka & så... det är ju bara att ge.. det är ju inte så att han får pizza varje kväll & 1 liter glass till efterrätt..

    Nä.. fy bubblan, den svenska avundsjukan blir bara värre & värre..

    Vad är det för konstig personal på den där avdelningen din farfar ligger på.. hua.. han ska vara glad över att han har er som kommer dit & härjar.. ;)

    Ring när du kan.. finns här för dig hjärtat! PUSS/C

    SvaraRadera