onsdag 5 januari 2011

Nytt år, nya möjligheter och nya äventyr!

Godkväll!

Den är en hängig mamma som sitter och ska försöka uppdatera bloggen ikväll. Öroninflammation, halsvirus och feber har jag dragit på mig.. Inget jag rekommenderar! Trodde imorse att det blivit bättre och bestämde mig då för att städa eftersom det såg ut som sju svåra år här hemma. Vilket var alldeles för tidigt känner jag nu. Usch vad hängig jag känner mig. Jag hör inget på örat med inflammation. Jippi! Det är kul att vara mig just nu.. NOT!

Aja det går väl över så småningom! Per kom precis hem från jobbet, första jobb dagen det här året för honom. Jag tror att det har gått bra, han trivs väldigt bra på sitt jobb nu vilket känns så skönt. Och dom är supernöjda med honom också så lite stolt är man nog:) Vill bara flika in med att det var jag som fixade jobbet åt Per i början av vårt förhållande så lite har jag bidragit med:) Nej men skämt åsido, det är verkligen toppen att han har hittat något som verkligen passar honom. Där han verkligen trivs, man gör det när man tycker det är kul att åka till jobbet.. vissa dagar tidigare än han måste bara för att "fixa". :D

Liam plutten ligger och sover. Han somnade klockan 19 men vaknade nyss och var ledsen. Antagligen en mardröm. Han drömmer mer eller mindre varje kväll, vaknar och är jätteledsen. Men när vi kommer in till honom så sträcker han upp armarna och blir lugn så fort han får komma upp i famnen. Sen får man vagga honom lite tills han somnar om. För oss gör det inget att han vaknar till, då får man ju lukta lite och kramas lite fast det är klart att jag inte vill att han ska behöva ha mardrömmar men det hör nog till utvecklingen. Alla nya intryck med mera måste ju yttra sig på ett eller annat sätt. Mellan 02-04 på natten hör jag Liam ropa efter oss från sitt rum. Då vill han komma in och ligga mellan mamma och pappa. Oftast hämtar jag in honom eftersom att Per är typ halvt död när han sover så om jag ska få liv i honom måste jag sparka på honom och det känns inte alltid så snällt:P Men sen sover vi alla tre plus en och annan katt i vår 160 säng. Det går bra än så länge när Liam inte är så stor. Inatt blev det dock lite trångt när Liam bestämde sig för att ligga på tvären. Fötterna i Pers ansikte och huvudet på mitt bröst.

Liam har börjat sova rätt bra. Han somnar mellan 18-20 på kvällarna och kan sova till 8.30 på morgonen. Har han somnat 18 kan han iaf sova så långe vilket är skönt! Visst har man blivit mer van att vakna tidigt än sent men ibland är det skönt att få sova längre än till 05.00.

Vi var även på Liams ett års kontroll för några veckor sedan. Han vägde då 12 kg och var 79.5 cm lång! Han kommer bli en lång och ståtlig kille som sin far:) Vi fick träffa vår familjeläkare som kollade att allt stod rätt till. Lyssnade på hjärtat, kollade fontanellerna med mera. Allt såg och lät jättebra ut. Sen var det dags för sprutorna. Två sprutor, en i varje lår. Liam satt i mitt knä och förstod inte att den där konstiga saken i doktorns hand skulle göra så ont. Han blev så ledsen men jag och Per tröstade honom så det gick över ganska fort. Men när han såg den andra sprutan så ville han inte vara med längre och började grina innan han fick sprutan. När doktorn givit Liam sprutan så skrek han och det skar i mamma/pappa hjärtat att se ens bebis vara så ledsen. Plåster på och ut ifrån det kyliga rummet och den otäcka(i Liams ögon) doktorn så blev det snart bra igen. På kvällen när vi skulle tvätta och sätta på plutten pyjamas såg han plåsterna och blev lika ledsen igen! Han blir fortfarande lite ängslig när man frågar vad han har gjort på benet.

Jaha.. En liten genomgång om vad vi gjort i juletider kanske?

Den 23 december hade vi uppesittarkväll med Liams mormor, g-mormor och moster. Det var massa mys med smarrig fiskgratäng med saffran och god chokladtårta till efterrätt som mamma/mormor gjort. Det blev lite paketöppning och sedan blev det mys framför konsert på tv:n och lite buzz spelande:) Det blev rätt sent innan vi gick hemåt i snöstormen.



Mamma, Liam och g-mormor



Moster och pappa



Liam och mormor öppnar paket:)



Mys med mamma och tokig moster:P



Den väääldigt smarriga chokladtårtan med vit choklad och valnötter! MUMS!

På självaste julafton kom Liams farfar och hälsade på. Liam fick finfina presenter av farfar och så åts det pepparkakor och dracks mjölk till:)



Liam och farfar

När farfar hade åkt hem igen så packade vi in oss i bilen för att åka och hämta moster och sedan bege oss ut till pappa/morfar där även farmor (min farmor) väntade. Vi började med att äta farmors hemgjorda tomtegröt tillsammans med min farbror och hans familj. Det var gott! Sedan åkte dom iväg på annat och vi satte oss framför tv:n och slappade lite innan Kalle. 14.50 somnade Liam och vi andra var inte sena med att ta oss en powernap. Vi vaknade strax innan 16 och hann se det sista på Kalle:P Gjorde oss ingenting, då var vi pigga sen istället:) Efter Kalle och innan maten åkte vi ut till minneslunden för att hälsa på farfar och önska god jul. Det var magiskt där ute och så oerhört fint med alla ljusen. Det var väldigt svårt att förstå att vi var där för att säga hej till farfar. Jag kan fortfarande inte förstå att han är borta och jag kommer på mig flera ggr när jag säger att vi ska åka till farmor OCH farfar. Det står fortfarande farmor och farfar när farmor ringer på min mobil. Det kommer det alltid att göra, det kommer jag inte ta bort. Vi hälsade även god jul till Pers morfar och farfar som även dom finns i minneslunden!

Sen åkte vi hem och gjorde i ordning all den goda maten. Alla åt vi tills vi höll på och spricka, sen åt vi lite mer:P Liams favvo var morfars köttbullar:)
Efter att vi ätit så fick Liam bada i handfatet vilket var jätteroligt:) Sen blev det en massa mys i soffan, mätta och belåtna. Sen kom tomten! Jag trodde absolut att Liam skulle bli rädd, det blir ju i princip alla barn men inte Liam. Han var mest nyfiken på tomtens skägg:) Paket delades ut och tomten åkte vidare:P

Jag, Per, Liam och farmor sov kvar hos pappa. På morgonen blev det god frukost, rostat bröd med honung, som farfar alltid åt:) Efter en skön och avslappnad morgon och förmiddag åkte vi vidare till Liams farmor och Liams andra farfar. Där bjöds det på god lunch och lite julklappsutdelning.



Liam stångas med moster Anna



Liam och tomten;)



Liam och morfar



G-farmor



Liam och Anna



Ljushavet



Vi saknar dig farfar<3



Liam med "g-farmor" (Liams farmors svärmor:))

Nyår firade vi, lilla familjen, själva hemma. Jag var redan då sjuk och orkade därför inte göra något annat. Vi åt god mat och drack gott. När Liam somnat kollade jag och Per på Svärdet och Spiran, superbra! Vid tolvslaget gick vi ut på balkongen och kollade på raketerna men gick ganska snart in igen för att fortsätta kolla på filmen:) Men det var ett skönt och lugnt nyår!



Mys!

Nej gud, nu har jag suttit här i 1,5 timme snart och skrivit på det här inlägget. Ni får ursäkta om det är rörigt eller så. Skyller på febern:P

Ska försöka uppdatera oftare så behöver det inte bli sådana här långa inlägg hela tiden:) Ha en fortsatt trevlig kväll!

Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar