lördag 1 maj 2010

Uppdatering..

Hej igen, nu kommer det en uppdatering från tiden då bloggandet legat på is.

Den 28 februari så blev Liam 3 månader, stora killen. Det var nu dags för första vaccinsprutan, det klarade han galant:) Vår duktiga son! Visst skrek han till men det gick över lika fort, skrutten.

Den 21 mars var det dags för DOP! Innan dagen D var det flera dagar som bestod av dopsamtal, planering, handling, bakning med mera. Vi bestämde oss för att det blev fika istället för mat och hela köret. Jag valde att göra fikat istället för att köpa. Vi bjöd på cupcakes med vaniljfrosting och exotisk fruktsallad. Väldigt uppskattat, tur det som jag satt och pillade med dekorationen till cupcakesen:P Kl 07.00 ringde kl på den stora dagen. Det är ju inte bara en själv man måste göra ordning på morgonen nu mera:) Mamma och pappa kom tidigt på förmiddagen för att hjälpa till med fruktsallad med mera. Vad skulle jag göra utan er! Per fick en kavaj i sista sekund också.. Mamma och jag slängde oss sedan i bilen, åkte och hämtade Anna (Liams moster) och sedan bar det av till Hubbostugan. Vi skulle fixa det sista, dukningen hade vi gjort dagen innan. Nu skulle det kokas kaffe, göras saft och mer därtill. Snart kom även Per, pappa (Liams morfar) och självaste huvudpersonen Liam. Vi bytte om på Liam och han hade världens finaste dopklänning. Den har min mormor sytt upp till Annas dop 1989, så otroligt fin. Liam var superfin i den! Sedan började gästerna komma. Alla tyckte Liam var så söt. Vi begav oss sedan in i kyrkan, Hubbo kyrka så klart. Liam var så duktig hela tiden, fick både prästen, oss och alla gästerna att skratta flera gånger. Han ville vara med och prata han med. Vi hade valt psalmer som "Tryggare kan ingen vara", "Du som haver..". Sedan valde vi även att ha med två sånger, "Det gåtfulla folket" och "Sång till friheten". Dagen hade inte kunnat bli bättre och jag vill tacka alla som var med och gjorde den så fin och för alla fina presenter som Liam fick. När vi skulle hem så hade det blåst upp till snöstorm och vi kom knappt hem men tillslut gick det och så sov lilla familjen skönt!

Den 28 mars blev Liam 4 månader och det var dags att smaka på mat för första gången. Vi började med morot och katrinplommonpuré. Han blev väl inte överförtjust men idag äter han bland annat gröt två gånger om dagen och tycker att det är så gott så. Han har blivit jätteduktig att äta nu. Han har även börjat sova hela nätter, vaknar bara några gånger och vill ha nappen nu. Sen på morgonkvisten vill han ha ersättning, sedan sover vi några timmar till vilket är superskönt. Per har varit på ett flertal utbildningar i jobbet och sovit borta, det har varit mindre kul men är väldigt positivt då man märker att dom vill satsa på honom. Vi är ju tillsammans nästa hela tiden och jag tror att det är bra för ett förhållande att sakna varandra ibland.

Jag har även slutat amma vilket jag gjorde med blandade känslor. Liam gick inte upp i vikt som han skulle och vi bestämde därför att han skulle få ersättning och bröstmjölk. Till slut kändes det bara bökigt att hålla på med både och och därför slutade jag. Det kändes lite vemodigt eftersom att det då var slutet på det kapitlet men självklart måste lillknodden bli riktigt mätt och det blev han inte så det var den ända lösningen. Så den 10:e april var mamma och pappa barnvakt och jag och Per skulle gå ut för första gången på väääldigt länge. Vi var supertaggade men samtidigt lite oroliga. Inte för Liams skull, vi visste att han inte kunde ha det bättre men hur sjutton skulle vi klara det? Vi var hemma hos Oskar och hade det trevligt. Vi följde med ner på stan men när kl blev 00.30 bestämde vi oss för att åka hem. Vi var supertrötta och ville hem till sängen. Liam hade det iaf jättemysigt hos sin mormor och morfar! Men gud vad vi saknade honom, hur kan man inte göra det. Den 12 april var vi till BVC, Liam vägde då 7585 gram och var 65 lång. Han växer så det knakar. På kvällen fick vi även se den första tanden i hans nedre käke. Såå söt! Han har nu fått sin andra tand så innan han fyllt 5 månader så hann han få två tänder, inte illa.

Jag har börjat på pilates med mamma också. Superkul och skönt att få komma igång igen. Nu ska de extra gravidkilona veck! Liams moster har även hunnit fylla 21 år, inte illa och till helgen flyttar hon in i sin egna lägenhet.

Jaha, nu har ni fått er en uppdatering som heter duga:) Om det är något ni undrar så släng in en fråga så svarar jag!

Uppdaterar igen i morgon, nu ska jag dra med mig min underbara, fina sambo till sängen. Just nu ligger han i soffan och snarkar högt. Lillkillen ligger redan i sängen och sover.

Hade bäst!

Over and out// Mamma Fia

2 kommentarer:

  1. vad roligt med en blogg, hoppas det blir mkt uppdateringar :)

    SvaraRadera
  2. Wall of text! Men intressant läsning =) // Pappa P

    SvaraRadera